Tertojåkka

Två glada fiskare vid TertojåkkaVäderprognosen visar fortsatt värmebölja över norra Sverige den kommande veckan. Det har inte kommit många mm regn sista veckorna och det ser ut att bli värmerekord  i norra Norrland. Jag håller på att packa inför vår fiskeresa och är faktiskt riktigt orolig. Vi kommer att flyga ut till ett relativt litet vatten som förmodligen är känsligt vid långvarig torka. Vis av tidigare erfarenheter vet jag också  att fiske efter öring i strålande högsommarväder och lågt vatten är sällan en bra kombination.

“….ytan exploderar i ett vitt skum och rullen protesterar högljutt när linan snabbt försvinner från spolen”

Patrik och Niklas vilar från flugfisket en liten stundVi har hos Länsstyrelsen sökt och fått tilldelat tre dygn i Tertojåkka som rinner ut i Kaitumälven. Bilresan upp till en av Sveriges vackrast belägna helikopterbaser Stora Sjöfallet tar ca 5 timmar. Väl där betalar vi för helikoptertransport och fiskekort. Helikoptern lastas full med vår packning och efter vi lämnat basen flyger vi norrut i riktning mot Tjuonajåkk i den svenska fjällvärlden. Vi fortsätter och sveper in över den kvoterade sträckan av Kaitumälven på låg höjd. Sträckan vi har under oss har vi fiskat två gånger tidigare och det är alltid lika nyttigt och roligt att se hur ett vatten ser ut från luften. När slutligen Tertokåkkas utlopp i Kaitumälven dyker upp viker vi av mot vår destination. När vi flyger upp längs med jåkken ser vi redan på långt håll att det är två tält uppslagna på den plats vi tänkt välja som basläger. Jag blir genast orolig för jag vet att tältplatserna efter denna jåkk är begränsade. Jag meddelar piloten att fortsätta uppströms och efter ett tag dyker ytterligare två tält upp, och nu blir jag riktigt orolig. Jåkken blir snabbt grund längre upp och vi är en bra bit förbi där vi hade planerat att slå läger. Vi fortsätter uppströms på jakt efter en bra tältplats och vi spanar febrilt efter en tältplats. Inga öppna ytor där en helikopter kan gå ned uppenbara sig så vi tvingas fortsätta uppströms, och är snabbt uppe i den grundare övre delen av jokken.Niklas med fis i TertojåkkaStressad börjar jag fundera om vi måste vända tillbaka för att börja leta igen då jåkken plötsligt gör en s-formad kurva och en perfekt tältplats uppenbarar sig, jag meddelar snabbt att det får bli här vi slår läger. Vi flyger runt och går ner för landning och vid inflygningen hinner jag skymta hur otroligt lågt vattnet är, några få djuphålor annars är det grund stenbotten överallt. Vi kanske ändå skulle ha vänt och slagit läger längre nerströms hinner jag tänka innan helikopterns medar försiktigt manövreras ned på marken. Vi börjar lasta ur och jag kan inte undgå att titta mot vattnet som rinner förbi, max 0,5 meter djupt. Det här är inte bra hinner jag tänka innan ljudet från rotorbladen ökar när dessa tiltas och sakta trycker upp helikoptern i luften. Vi ser den försvinna iväg upp och över bergstoppen och tillbaka mot basen i Stora Sjöfallet. Lite smått chockade men förväntansfulla står vi och tittar på det grunda vattnet som rinner förbi. Nedströms lägerplatsen breder ett mindre sel ut sig, här är det faktiskt lite djupare men vi hyser inga större förhoppningar, även om det faktiskt senare ska visa sig att denna plats kommer att leverera ett osannolikt stort antal harrar med vikter mellan 1-1,5 kg. Vi gör snabbt iordning basläger och planen första dagen blir att prova uppströms innan middag och senare ikväll gå en bit nedanför lägret.

Patrik med fin harr i TertojåkkaFisket första timmarna uppströms vårt läger är ok, vi får rätt mycket fisk men bara smått och bestämmer oss för att gå tillbaka till tältet och äta middag. Efter en god middag med en kall öl och lite maltdryck till kaffet så börjar vi kvällens fiske. Selet just nedanför vårt läger börjar omgående leverera kilosharrar och döps snabbt till PD:s pool. Själv fiskar jag och Niklas en fin djuphåla lite längre nedströms och får några fina öringar kring kilot både på torrt och streamer. Trötta efter en lång dag lägger vi oss någon timme efter midnatt och kan summera en riktigt bra start på vår resa trots våra farhågor. Det blir en tidig morgon då solen snabbt värmer upp tältet och gör det omöjligt att ligga kvar. Redan igår kväll bestämde vi oss för att göra en längre tur idag, så vi packar ryggsäckarna med mat och dricka för en hel dag och ger oss av nedströms. Den övre delen av Tertojåkka är som gjord för flugfiske med pooler som avgränsas med korta strömmar. Jåkken slingrar sig fram genom det karga landskapet på ett inbjudande sätt och överallt ser man möjliga ståndplatser. Öring 2,4 kg från TertojåkkaVi fiskar oss under ett par timmar ned till ett riktigt stort sel som tar vid där den mer lugnflytande delen av jåkken börjar. Här slår vi läger och lagar en god middag och njuter av väder och omgivningar. Vi har fortfarande 22-23 grader varmt, och sittandes vid det strömmande vattnet så konstaterar jag att det är svårt att ha det så mycket bättre speciellt med en kall öl i handen. Fiskesuget gör sig dock snabbt påmint så jag går upp till utloppet i selet där vi tidigare fått några fina öringar. På tafsen sitter en nybunden stor grönsvart tubfluga.

Flugan hinner knappt landa i strömmen innan ytan exploderar i ett vitt skum och rullen protesterar högljutt när linan snabbt försvinner från spolen. Den där känslan av att inte riktigt ha kontroll över situationen infinner sig och pulsen ökar. Jag känner direkt att det är en större öring, då den gör lite som den själv vill därute. Med ganska grov tafs kan jag ta den ganska hårt och efter ca 10 min omfamnas den av håvnätet och jag kan andas ut. Öringen är vackert guldbrun och i en underbar kondition. Vågen stannar på ca 2,4 kg och efter den obligatoriska fotograferingen får den friheten åter och simmar sakta tillbaka ned mot mörkret. Själv går jag och belönar mig själv med en väl lagrad whiskey. Fisket fortsätter att var väldigt bra. Vi får nu mycket harr, riktigt stor harr. Vikter under kilot förekommer överhuvudtaget inte och vågen pressas upp mot 1,5 kg flera gånger. Öring fångad sent på natten i TertojåkkaNågra timmar efter midnatt börjar vi gå hemåt och när vi kryper ned i sovsäckarna somnar alla tre ganska omgående. Kommande dag blir en repris på gårdagen med den skillnaden att vi inte är iväg förrän efter lunch. Vi fiskar oss ned och stannar även nu till kring selet. Som väntat är det lite sämre idag, men vi får ganska bra på eftermiddagen tills vi hör ett muller i fjärran. Ett åskoväder är på väg mot oss och som på en given signal slutar fisken att ta. Allt blir stendött och när vi ser mörka moln i fjärran bestämmer vi oss för att börja gå hemåt. Precis när vi är framme vid lägret bryter det lös. Det börjar regna lite försiktigt till en början, men efter ett tag fullkomligt vräker det ner. Vi har det dock varmt och skönt inne i vår tältkåta och eftre en sängfösare somnar vi all tre snabbt. Sista dagen är vi uppe tidigt och efter frukost bestämmer vi oss för att fiska oss uppströms. Vi tar oss upp och förbi sträckorna vi fiskade första dagen men vid lunchtid vänder vi dock tillbaka mot lägret då jåkken här uppe saknar djuphålor och är alldeles för grund. Sista kvällen och natten fiskar vi sträckan från vårt läger ned till det stora selet ytterligare en gång.  Medelvikten är sanslöst bra, det är bara enstaka fiskar som inte tar sig över kilossträcket. Vi fiskar så länge vi orkar och över en öl och lite whisky kan vi summera en fantastiskt bra fiskeresa trots våra farhågor.

Tertojåkka is a small stream up in Lapland Sweden. You need a special authorization to fish this water. We were lucky to be granted three days of fishing and this is a recap from our trip. All clips are filmed with GoPro Hero3 ©PerAndersson

Tertojåkka 2014 from Per Andersson on Vimeo.

Tags: , , , , , , , ,

2 Enlightened Replies

Trackback  •  Comments RSS

1. Marcus says:

Hej per härlig video! 2015 fick vi kvoteringen i tertto och vi fick också fina öringar! Topp 1.8kg. Fast vi hade läger längre ner! Vi hade sådan tur att vi fick tertto igen detta år fast denna gång ska vi börja mycket högre upp och paddla gummibåt och fiska oss ner under 3 dagar!:) hoppas på ännu bättre detta år! Har du något ställe du kan tipsa om högre upp som kanske gav mer öring än andra ställen? Flugor? Skriv gärna till min mail Mvh Marcus